Pages

Sunday, 10 July 2011

Kucing Haiwan Kesayangan Nabi

Salam alaik.


Alhamdulilah, setiap hari kita diberikan nikmat bernafas di muka bumi ni, kalau tak masakan tidak anda boleh membaca coretanku ini.Huhu.


comelnya kucing ni.geram tengok


Dalam sebuah Hadis Nabi, diriwayatkan oleh Dawud bin Salleh at-Tammar dan ibunya menerangkan bahawa budaknya memberikan Saidatina Aisyah r.a. semangkuk bubur. Namun ketika ia sampai di rumah Aisyah, ternyata beliau sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya.

Sayangnya,setelah Aisyah mengerjakan solat, ia lupa ada bubur. Tanpa disedarinya. datanglah seekor kucing lalu  menjilat sedikit bubur itu. Ketika ia melihat kucing itu memakan bubur tersebut, Aisyah lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing lalu memakannya.

Rasulullah saw bersabda, "Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling" Aisyah r.a. pernah melihat Rasulullah saw berwudhuk dari sisa jilatan kucing (HR al-Baihaqi, Abdul Razzaq dan al-Daruquthni).

Dari hadis2 nabi ni kucing ni adalah haiwan kesayangan Nabi Muhammad saw. Disebabkan itu,memeliharanya adalah sunnah.Apalah salahnya jika kita memelihara haiwan kesayangan Nabi, siapa tahu ia akan dikira sebagai satu kebajikan yang besar di sisi Allah.

Sebab tu aku kagum dengan sesiapa yang boleh bela kucing sampai 20 ke 30 ekor. Hebat, hebat. Memang betul hidupkan sunnah Nabi. Lepas kucing aku si Tompok dah mati, aku pun tak bela kucing dah. Lagipun takde siapa yang nak bela dan jaga kalau aku balik Shah Alam. Huhu.

Aku puji jiran aku yang bela banyak sangat kucing. Aku pun tak pasti berapa banyak, tapi yang penting banyakla. Kesian kat jiran aku tu, diorang takde anak, dah berpuluh tahun kahwin, Allah uji diorang dengan tak diberikan zuriat. So, berpuluh ekor kucing dapat dilihat di perkarangan rumah diorang.

Walaupun diorang tak dapat berbakti kepada zuriat diorang, but at least diorang berbakti kepada haiwan belaan diorang. So,aku tak faham kenapa ada orang yang sanggup menyepak terajang haiwan kesayangan Nabi ni. Kalau geli ke, tak suka ke, kita tak ada hak nak seksa haiwan sampai macam tu. Kalau kau tak suka haiwan tu menggesel kat kau, just halau jela tak perlu sepak terajang bagai. Kesian tau.:(



kejam!!





So, moral of the story:
1) berbuat baik sesama insan/manusia
2) berbuat baik kepada haiwan nescaya kita akan terima balasan baik daripada Allah swt

Semoga kita semua sentiasa di dalam limpah kurnian-Nya. Insyallah.

4 comments:

M a W a D D a H said...

kucing memang sangat comel....boleh bermanja2 ngan kucing...kadang2 dia paham kita...hehe

asnizaziz said...

@mawaddah:itulah kalo sakit hati bole cte kat kucing..die akan mengiau je..hehe

PeRmAtA bIrU said...

saya geram sangat tengok video pompuan bunuh kucing dari gambar di atas... hurm... memang sgt kejam.... kucing adalah antara haiwan yang memahami hati manusia.. heheh.. dulu ada bela kucing... saya balik asrama dia pon x de kat umah.. tapi saya balik umah.. dia mesti sambut saya kat depan pintu pagar ... tapi sekarang dia da tak ade... hurm..:)

asnizaziz said...

@permata biru:semua org ade kenangan manis dgn kucing masing2, kenangan terindah.kucing patutnya disayangi bukan diseksa atau disakiti..hmm