Pages

Friday, 5 August 2011

Bertambah Usia Bertambah Matangkah Kita? Tanda Matang Adalah Punya Teman Hidup dan Berkahwin?

Senyum
Suka
Sedih
Terharu

Pejam celik pejam celik sudah bertambah usia
Terasa seperti baru semalam aku bermain  tengteng di depan rumah
dan bermain kejar-kejar di belakang rumah


Teringat dulu sewaktu kecil aku bukan main nakal
Tapi nakal sedikit saja
Manakan sama nakal dengan pembaca semua
Maaf jangan tersinggung nanti kena jual

                                                                       








Puas dimarah puas dibebeli                                                       
Segala nyamuk segala unggas tak pernah dihirau
Menjelang senja baru kenal pintu rumah

Bila meniti remaja baru kenal erti malu erti segan
Tengteng ditinggalkan
Tiada lagi aksi kejar-mengejar bersama teman sepermainan
Sudah tuakah aku?

Ya aku kanak-kanak tua
Aku akui itu
Tapi aku tak pernah terlalu tua untuk memohon keampunan
kepada Yang Maha Esa
Yang menciptakan aku, engkau, dia ataupun mereka

Usia semakin bertambah
Tapi matangkah aku?
Mulut orang berkata anda matang jika anda sudah berpunya
ataupun sudah beranak-pinak
Fasa itu belumku tempuhi
Jadi tak matangkah aku?


Sudahlah jangan nak bertekak
Biarlah aku belum berpunya pun
Yang penting aku kepunyaan Allah
Dan aku juga dimiliki ibu bapaku
Mereka ternyata lebih berhak ke atasku







p/s:23 tahun.Adakah terlalu awal untukku mengakhiri zaman bujang ini? Ada sesiapa berkenan, sila hantar resume ^^

19 comments:

aiman said...

ahaha.. 23 tahun da cukup dah.. :)

H.J said...

23 tahun tu dah boleh dah nak kawen..nanti dapat anak nanti..kita taklah tua sangatkan?hehe

Nurul Nafisah said...

23 tahun . . ta terlalu awal ke akak ??
ape kate akak cari kerjaye dulu . . da kukuh baru la . . ^^

Farah Hani said...

pergghh.. mintak resume!!!

taaaa taaahaaaannn...

hahahahaha

asnizaziz said...

belajar pun tak abes lagi, takdenya nak kahwin..hehe

nourelcahaya said...

love ur phrase 'Biarlah aku belum berpunya pun Yang penting aku kepunyaan Allah Dan aku juga dimiliki ibu bapaku' we're in same boat

adan said...

23tahun dah sesuai sgt la cari pasangan.. rancang la perjalanan hidup anda.. jgn sampai 32tahun still single.. ehehe.. gurau je..

sergeant keroro said...

hehe, dah boleh ni. pompuan jangan lewat sangat. XD

miss inna said...

kreatifnya susunan ayat..
btw, kalau jodoh belum sampai lg, x usah la nak tburu-buru...^^

: husna : said...

hee...berdoalah utk mendapat yg terbaik..jgn terburu2, nanti kita jugak yg merana...peace ^^V

[sutera kasih] said...

saya lagi tuaaa :(

wuwuwuwuwu rindu zaman kanak2..tp kanak2 plak sebok nk kawen, cmna tu hehe

nuRuL haNis said...

kalau rasa belum bersedia, jangan. tapi, mcm dah je tu...hehe!

asnizaziz said...

@ain:we always in the same boat,shoes etc..hehe :D

@adan:kalo umur 32 mungkin ada anak 2 kot..huhu

@sergeant:haha..pandai2 je XD

@inna:tak terburu2, cuma terpikir je.

@husna:insyallah..selalu doa

@syaza:budak2 kecik zmn skrg je yg sebok nak kawin..mase kte kecik2 dlu tak terpikir pon..huhu ^^

@hanis:belum bersedia lagi, tapi tak tahu la kan kalo esok lusa..huhu

Alin said...

kawan(senior sy) kolej sy muda-mudi dah kahwin, ank dah ada sorg. umur dia sy xpernah tahu pula mybe dlm lingkungan 20an keatas. 23 tahun tu kira dh sesuai sgtlah tu berumah tangga^^ slm ramadhan :D

Cik Wedges said...

23??tidak apa-apa lagi tu....25??itu saya...masih tidak mengapa-ngapa...masih sendirian juga... :)

Abby Salvatore said...

andai diri ini seorang lelaki,pasti org yg pertama menghantar resume...hehe.

23,awal lagi...

asnizaziz said...

@alin:hehe..thnks..salam ramadhan juga :D

@wedges:ya, memang tidak apa2 kalau masih sendiri.Allah swt kan ada.

@abby:ya awal lagi,study pun tak abes lagi ni XD

iMBobo said...

mcm tak percaya belum berpunya..hehe insyaAllah, tak lama lg kawin lah ni hehehe

asnizaziz said...

@iMBobo: Insyallah.Aminn :)