Pages

Sunday, 21 August 2011

Hakikat Dunia

Salam alaik. Di sini terdapat sedikit PERINGATAN yang mahu dikongsikan bersama:

1. Jangan berbangga dengan kulit putih kerana kulit terakhir kita= TANAH LIAT
2. Jangan berbangga dengan rumah besar kerana rumah terakhir kita= KUBUR
3. Jangan berbangga dengan baju mahal kerana baju terakhir kita=KAIN KAPAN
4. Jangan berbangga dengan kereta & motor besar kerana kenderaan terakhir kita=KERANDA
5. Jangan berbangga dengan minyak wangi berjenama, kerana wangian terakhir kita=KAPUR BARUS


Apa akan berlaku pada perkara2 di atas kelak?

1.Rupa dan tubuh yang cantik > tengkorak dan tulang belulang
2.Makanan yang sedap > najis
3.Kereta mahal/superbike>besi buruk
4.Baju mahal>kain buruk



Inilah hakikat dunia. Ia tidak kekal lama, manusia juga begitu. Hidup bukan untuk berpuas, hidup untuk berbakti kepada Yang Maha Esa. Aku bukanlah cerdik pandai yang ada pengetahun tinggi dalam ilmu agama,  kerana kita tak perlu nak jadi ustaz atau ustazah untuk sebarkan perkara2 baik. Ilmu yang ada sedikit selayaknya dikongsikan bersama.

p/s:renung-renungkan dan selamat beramal.





16 comments:

ENCIK TIKUS said...

gua ambik buat peringatan... bagus bagus..

princess ugly duck said...

bagua entri ni..saling mengigati bahawa berakhir di dunia bukanlah pengakhiran bagi kita...

sayesue said...

memang terbaik~
ni hakikat yg kita selalu lupakan.

fa-in said...

betul tu, kerna kesenangan dunia manusia tak nampak yang sempit. sadis..
bak kata ust. akhil hayy dlm cubaan "jd tunggu bila nak jd ustaz, tp bila kita nak start?"

H.J said...

kulit hitam blh berbangga ke tak kak??heee

iyan shazlind said...

terima kasih atas peringatan ini..:)

kotak bulat said...

suka eentri ni.. :)

'rudy Tensai' said...

mari insaf~~

pengemisCinta said...

subhanallah..entri yang sangat bermanfaat.terima kasih konsikan disini..;)muhasabah diri......

iMBobo said...

bagus entry ni.. jgn lah kita berbangga dgn harta didunia ni, xboleh bawa ke akhirat pun..

sergeant keroro said...

nice sharing :)

iPai said...

betul kan .. tak salah kita tegur orang lain walaupun kita tak sempurna .. malah kita memang jalankan kewajipan setiap manusia ..

sifu im said...

betul hidup hnya sementara

iyan shazlind said...

ada entry khas utk awak...tengok tau :) http://hijaurumputitu.blogspot.com/2011/08/make-someone-love-you.html

amna said...

alhamdulillah. tq atas peringatan :]
tiada apa yang perlu dibanggakan di dunia ini pokoknya.. then, sentiasalah merendah diri dan fikir bahawa tiada apa yang lebih KAYA n ISTIMEWA melainkan Allah SWT T.T

exora said...

hi..jom joint review blog oleh blogger diana..saya dh tag awk